3. Ginekologia i położnictwo
  4. Usunięcie implantu antykoncepcyjnego

Usunięcie implantu antykoncepcyjnego

Co to jest implant antykoncepcyjny?

Implant antykoncepcyjny to mały, elastyczny pręcik z tworzywa sztucznego, wszczepiany pod skórę ramienia. Działa poprzez stopniowe uwalnianie hormonu z grupy progestagenów, który zapobiega ciąży na trzy sposoby: zahamowaniem owulacji, zagęszczeniem śluzu szyjkowego tworząc barierę dla plemników, oraz zahamowaniem cyklicznego dojrzewania endometrium. Jest to forma antykoncepcji długoterminowej, zapewniająca ochronę przed nieplanowaną ciążą nawet przez trzy lata.

Implant antykoncepcyjny jest polecany jako alternatywa dla kobiet, które z różnych przyczyn zdrowotnych nie mogą stosować klasycznej antykoncepcji hormonalnej zawierającej estrogeny.

Przeciwwskazaniami są nadwrażliwość na składniki implantu, choroby zakrzepowo-zatorowe, niektóre choroby wątroby, rak sutka lub jego podejrzenie.

Procedura usunięcia implantu antykoncepcyjnego

Usunięcie implantu antykoncepcyjnego jest prostym i mało inwazyjnym zabiegiem, przeprowadzanym w znieczuleniu miejscowym. Procedura polega na wykonaniu niewielkiego nacięcia skóry i delikatnym wyjęciu implantu, trwając zazwyczaj kilka minut. Po zabiegu stosuje się opatrunek. Powikłania po usunięciu implantu są rzadkie i zazwyczaj łagodne, mogą obejmować krwawienie, zakażenie, reakcję alergiczną na znieczulenie, czy bliznowacenie. Warto jednak podkreślić, że ryzyko powikłań jest minimalne, szczególnie gdy zabieg przeprowadzany jest przez doświadczonego lekarza w sterylnych warunkach.

Implant może być usunięty w dowolnym momencie, a płodność zwykle wraca już w następnym cyklu menstruacyjnym po usunięciu.